تور ارومیه تبریز کندوان {1403} :

پرداخت شما (تومان) :
4,950,000 تومان
10 %
تخفیف
5,500,000 تومان 550,000 تومان
ارزش واقعی سود شما
زمان باقی مانده
    پیشنهاد ویژه
    ارومیه

    شرایط استفاده

    جهت مشاهده تاریخها و رزرو تاریخ خود وارد قسمت مشاهده و خرید شوید.

    در صورت موجود نبودن تاریخها حتما قبل از رزرو جهت تاریخ و ظرفیت با آژانس تماس گرفته شود.

    محل و ساعت و اطلاعات دقیق حرکت از طریق شماره مسافر ثبت نام کننده شب قبل از حرکت ارسال خواهد شد.

    خریدار محترم لطفاً پس از ثبت خرید جهت اعلام مشخصات خود و هماهنگی های لازم تماس گرفته شود.

    شماره واتساپ آژانس   09054480389-09054480390

    66567643-66567644   شماره دفتر آژانس سفرهای دور و نزدیک

    توجه فرمایید : حتما پس از ثبت نام مشخصات کامل مسافرین شامل:

    اسم و فامیل،کد ملی،تاریخ تولد کامل ،نام تور و تاریخ انتخاب شده خود را به شمارهای تلگرام و واتساپ 09054480389-09054480390 ارسال نموده تا ثبت نام کامل و تایید شود درغیر اینصورت هیچگونه مسئولیتی بر عهده آژانس نمیباشد.

    ضمنا اطلاع رسانی و برنامه سفر از طریق همان شماره چند ساعت قبل از حرکت

    برای ثبت نام کننده ارسال میگردد.

    ویژگی‌ها

    تور 3/5 روزه ارومیه تبریز کندوان

    دو شب و سه روز اقامت در هتل با صبحانه در هتل 3 ستاره

    گشتها:

    ایل گلی ، مسجد کبود ، مقبره الشعراء ، روستای صخره ای کندوان ، منطقه توریستی بند

    مراکز خرید نقل و سوغات ، رودخانه صوفی چای ، کلیسای ننه مریم

    اتوبوس توریستی وی آی پی 32 نفره

    ناهار و شام در رستوران به اختیار و هزینه مسافر

    هزینه ورودیه ها با مسافر میباشد.

    کلیه ورودیها و هزینه ترانسفر محلی (نیسان یا مینی بوس)برعهده مسافر می باشد

    بیمه حوادث گروهی مسافران  و همراهی لیدر مجرب و حرفه ای

    خرید و رزرو مسافر از سایت به منزله مطالعه شرایط و قبول آنها میباشد.

    توضیحات

    تور 3/5 روزه ارومیه تبریز کندوان

     ارومیه کجاست؟

    آذربایجان غربی مساحتی نزدیک به ۳۷ کیلومترمربع دارد و سیزدهمین استان کشور محسوب می‌شود. شهر ارومیه، مرکز آذربایجان غربی، یکی از شهرهای تاریخی کشور است که به‌خاطر موقعیت ویژه‌ای که بین کشورهای قفقاز، ارمنستان، آسیای صغیر و بین‌النهرین دارد، فرازونشیب‌های زیادی به خود دیده است. شهر ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی و دومین شهر پرجمعیت منطقه شمال‌غربی ایران است. وسعت این شهر تقریبا ۱۰۵۴۸ کیلومترمربع است که از یک سمت با کوه‌های آذربایجان و از سمت دیگر در جوار دریاچه ارومیه قرار دارد.

    آب و هوای ارومیه

    فاصله این شهر تا سطح دریا، 1332 متر مربع است و چون شهر ارومیه در منطقه کوهستانی واقع شده است در نتیجه دمای هوا در فصل های زمستان و پاییز به شدت کاهش پیدا می‌کند ممکن است یخبندان نیز رخ دهد. آب و هوای این منطقه در فصل تابستان و بهار بسیار مطبوع، خنک و معتدل است به همین دلیل بهترین زمان سفر کردن به این شهر زیبا، بهار و اوایل تابستان است. باغ‌ها و کشتزار های متعددی در این منطقه، به دلیل آب و هوای مناسب در فصل تابستان و بهار به وجود آمدند که یکی از جاذبه های طبیعی این شهر به شمار می‌روند.

    جاذبه های طبیعی ارومیه

    شهر ارومیه از نظر جغرافیایی، موقعیت بسیار مناسبی دارد، به همین دلیل  جاذبه های طبیعی مختلف و زیبایی در این شهر و اطراف آن قرار گرفته است. شما می‌توانید به شهر ارومیه سفر کنید و از این طبیعت زیبا نهایت لذت را بهره مند شوید.

    دریاچه ارومیه

    مهم ترین و معروف ترین جاذبه طبیعی این شهر، دریاچه ارومیه است که وسیع ترین دریاچه این کشور و بزرگترین دریاچه آب شور در کل جهان به شمار می‌رود. بسیاری از پرندگان به این مکان مهاجرت کرده‌اند و در اطراف این دریاچه ساکن هستند به همین دلیل دریاچه ارومیه اکوسیستم مهم و با ارزشی را در اطراف خود به وجود آورده است. این دریاچه واقع در فاصله مرز میان استان‌های آذربایجان غربی و شرقی است و از اصلی ترین جاذبه های طبیعی این منطقه کل آذربایجان است. دریاچه ارومیه علاوه بر زیبایی چشمگیر، سواحل ماسه‌ای و صخره‌ای و فضای بکر اطرافش نیز باعث جذابیت آن می‌شود. همچنین آب شور آن خواص درمانی نیز دارد. به همین دلیل سالانه گردشگران و توریست های زیادی را از سر تا سر ایران و جان به خود جذب می‌کند. محافظت از دریاچه ارومیه امری ضروری و مهم است چون یونسکو این دریاچه را به عنوان یکی از ذخیره گاه های زیست در زمین معرفی کرده است. ولی متاسفانه این دریاچه با ارزش و زیبا، در سال های اخیر شروع به خشک شدن کرده است و در ممکن است که به طور کامل خشک شود.

    پارک جنگلی شیخ تپه

    پارک جنگلی شیخ تپه واقع در قسمت جنوب شرق شهر ارومیه است. از این پارک کل منظره این شهر را می‌توان دید. اگر می‌خواهید چشم اندازی از سرتاسر این شهر داشته باشید به این پارک بروید و از منظره روبرو نهایت لذت را ببرید. پوشش گیاهی این پارک شامل درختانی مثل سرو و کاج می‌باشد.در کنار این پارک، تپه باستانی شیخ تپه قرار دارد. مساحت این پارک 44 هکتار است. امکانات تفریحی و رفاهی متعددی در این پارک وجود از قبیل شهربازی، رستوران، فست فود و کافه هم لذت ببرید.

    آبشار سوله دوکل ارومیه

    اگر به اب تنی در آبی شفاف و زلال علاقه مند هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم در این آبشار حتما آن را تجربه کنید. آبشار سوله دوکل واقع در دامنه کوه دالانپر و منطقه مرگور است، این منطقه مرز میان ایران، عراق و ترکیه است. این رودخانه از باراندوزچای سرچشمه می‌گیرد و در منطقه مرزی، از راه پر پیچ و خمی عبور می‌کند.

    غار تمتمه

    از دیگر جاذبه های طبیعی این شهر، می‌توان به غار تمتمه اشاره کرد که واقع در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر ارومیه است. قدمت این غار به دوران پارینه سنگی بازمی‌گردد و به همین دلیل یکی از جاذبه های تاریخی این منطقه نیز به شمار می‌رود. جالب است بدانید که نشانه های از زندگی مسکونی در این غار دیده می‌شود. این غار جزو آثار ملی ایران است و در این فهرست ثبت شده است.

    دریاچه مارمیشو

    این دریاچه واقع در ۴۵ کیلومتری شمال غربی ارومیه است. دریاچه مارمیشو  بر اثر بسته شدن مسیر آب های ترکیه و ایران توسط کوه، بعد از زمانی که زلزله ای رخ داد به وجود آمد.در حال حاضر وسعت این دریاچه حدود 5 هکتار است و محل زندگی جانوران و گونه های گیاهی متعددی است. این دریاچه ی زیبا سالانه بسیاری از گردشگران و مسافران را به خود جذب می‌کند.

    جاذبه های تاریخی ارومیه

    به دلیل اینکه در شهر باستانی ارومیه، تمدن های زیادی وجود داشته، جاذبه های تاریخی متعددی نیز در این شهر قرار گرفته ات که نشان دهنده ی زندگی مردم و فرهنگ آن ها  در قرن‌ها ی گذشته است.

    مسجد جامع ارومیه

    مسجد جامع ارومیه یکی از قدیمی ترین مسجد های این کشور است که یادگاری از دوره ایلخانیان در قرن 7 هجری می‌باشد. این مسجد در کنار بازار ارومیه قرار گرفته است و طراحی آن آن به صورتی است که از 3 طرف این مسجد به گذرگاه های بازار ارومیه راه دارد. مسجد جامع با استفاده از کتیبه‌ای که با خط کوفی نوشته‌شده‌است، طاق‌ها و تاج‌های زیبا، نقش‌ها، دست نوشته‌ها و اشکال هندسی، نمایی زیبا و چشمگیری دارد و معماری در زمان ساخت خود را به خوبی نمایش می‌دهد. این مسجد جزو آثار ملی ایران است و در این فهرست به ثبت رسیده است.

    کلیسای ننه مریم

    گفته می‌شود که این کلیسا قدیمی ترین کلیسای جهان، بعد از کلیسای بیت لحم است و یکی از با قدمت ترین کلیساهایی است که در سرزمین شرقی قرار دارد. طراحی این کلیسا مطابق معماری دوران پارتیان و ساسانی است. طرح مینیمال و ساده کلیسای ننه مریم، ساده زیستی مردمان آشوری که در این منطقه زندگی می‌کردند را به خوبی نمایش می‌دهد.

     یخچال دوقوز پله

    در زمان قدیم که یخچال فریزر و برق وجود نداشت، مردم برای نگهداری از مواد غذایی و یخ از یخچال های طبیعی استفاده می‌کردند. یکی از یخچال های قدیمی، یخچال دوقوز پله واقع در شهر ارومیه است که به زمان قاجار تعلق دارد.

    از این یخچال تا زمانی که استفاده از برق و یخچال های فریزر همه گیر شد، استفاده می‌کردند.

    بازار تاریخی ارومیه

    بازا تاریخی و سنتی ارومیه، یکی دیگر از جاذبه های تاریخی این شهر است که یادگاری از دوران صفوی است. این بزار در آن دوران مرکز اصلی تمام اتفاقات و فعالیت های مهم شهر ارومیه بوده است.ظاهر این بازار در حال حاضر نیز سنتی و قدیمی است و همواره اصلی ترین مرکز خرید و فروش وسایل سنتی در این شهر، حجره‌های و مغازه‌های این بازار است که شامل صنف های متعددی می‌شود.

    خانه انصاری

    یکی از قدیمی ترین و زیباترین خانه های شهر ارومیه، خانه انصاری است که صاحب آن بابک جعفری بود.  بعد از فوت ایشان، خانه انصاری به دختر و داماد ایشان به اسم سیف الله انصاری به ارث رسید که به همین دلیل به این خانه، خامه انصاری می‌گفتند.

    بنای این خانه درست مثل روز اولش است و با اینکه چندین بار مرمت و بازسازی شده، ولی تغییری در ظاهر آن به وجود نیامده است.

    این خانه تاریخی و دینی واقع در میدان امام حسین یا (گول اوستی) شهر ارومیه است.

    موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی ارومیه

     این موزه واقع در ساختمان شهربانی سابق شهر ارومیه است و از 2 طبقه تشکیل شده است. آثار صنایع دستی از دوره های مختلف در این موزه وجود دارد. علاوه بر آثار صنایع دستی هنر هایی از قبیل منبت چوب، ریزه‌کاری خاص شهر ارومیه، معرق چوب، پیکره‌های چوبی و صنعت سراجی یا چرم آستان، رودوزی‌های سنتی شامل سرمه دوزی و فرش، سفال، آبگینه و… نیز در موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی ارومیه قرار گفته است.

     تبریز کجاست

    شهر تبریز پایتخت استان آذربایجان شرقی است و بعد از تهران و مشهد سومین شهر بزرگ ایران از لحاظ مساحت است. مساحت این شهر 244/51 کیلومتر مربع است. قدمت این شهر باستانی به 4500 سال قبل می‌رسد. در منطقه آذربایجان ایران، شهر تبریز مرکز ارتباطی، اداری، بازرگانی، صنعتی، سیاسی، نظامی و فرهنگی است و وسیع ترین قطب اقتصادی این منطقه به شمار می‌رود.

     تاریخچه تبریز

    تبریز هم در میان شهرهای ایران که به پایتختی برگزیده شده‌اند قرار دارد و در دوران حکومت‌های گوناگونی مانند اتابکان آذربایجان، ایلخانیان، جلایریان، آق قویونلوها و قراقویونلوها و در بازه‌ای از حکومت صفویه پایتخت بوده است. پیشینه شهر تبریز به دوران ایران باستان بازمی‌گردد و آثار باستانی این منطقه به جا مانده از هزاره دوم پیش از میلاد تا امروز است. در دوره قاجاریه، تبریز محل اقامت ولیعهد بوده است.

    آب و هوای تبریز

    تبریز از شمال، جنوب و شرق به سمت جبال کوهستانی و از غرب به دشت‌های هموار و صحرایی دشت تبریز و شوره‌زارهای تلخه رود منتهی می‌شود. این موقعیت خاص شهر تبریز را به یک جلگه کوهستانی-صحرایی تبدیل کرده است. با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی تبریز، این شهر از سردترین شهرهای ایران محسوب می‌شود که آب و هوای سرد و خشک کوهستانی دارد.

    جاذبه های شهر تبریز

    شهر تبریز به‌واسطه وجود بناهای تاریخی، فرهنگی و طبیعی بسیاری که دارد یکی از قطب‌های اصلی گردشگری ایران به حساب می‌آید. بی‌شک مسافرانی که به قصد تفریح به این شهر سفر می‌کنند، علاقه دارند از جاذبه های تبریز بازدید کنند. شما هم می‌توانید با دیدن اماکن تاریخی و ارزشمند تبریز و عکاسی در کنار جاذبه‌های کم‌نظیر این شهر، خاطرات به‌یادماندنی از این شهر به یادگار داشته باشید.

    بازار بزرگ تبریز

    این بازار قدیمی با یک کیلومترمربع وسعت، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده دنیا است؛ بازار بزرگ تبریز به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی در فهرست میراث یونسکو قرار گرفته است. در این بازار تعدادی کاروان‌سرا، مسجد و مدرسه با نمای آجری و گنبدهای زیبا ساخته شده که نظر هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. بازار تبریز در زمان جاده ابریشم از اهمیت تجاری بالایی برخوردار بود و کسب‌وکار بازار در دوران حکومت صفویان رونق گرفت. بازار قدیمی تبریز در سال ۱۱۹۳ هجری قمری بر اثر یک زلزله دلخراش تخریب شد، ولی به دستور حاکم تبریز (نجف‌قلی خان دنبلی) بازسازی شد. موضوعی که جذابیت این بازار قدیمی را دوچندان کرده، خریدوفروش و کسب‌وکارهای سنتی مردم تبریز است، فعالیت کسبه بازار به حفظ اصالت و هنر دیرینیه ساکنان تبریز کمک کرده است.

    خانه مشروطه شهر تبریز

    این بنای تاریخی در یکی از محله‌های قدیمی شهر واقع شده و در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این عمارت متعلق‌به حاج مهدی کوزه کنانی بوده که به سبک معماری دوران قاجار ساخته شده است. در موزه خانه مشروطه تندیس‌ها، وسایل ارزشمندی مثل سلاح کمری ستارخان و اسناد تاریخی برای بازدید عموم قرار گرفته و سالانه گردشگران زیادی از موزه مشروطه تبریز بازدید می‌کنند.

    مسجد کبود

    از جاذبه های تبریز می‌توان به مسجد تاریخی کبود اشاره کرد. این مسجد باشکوه در قرن نهم هجری قمری در زمان ابومظفر جهانشاه قراقویونلو به دستور دخترش (صالحه) ساخته شد. این بنا هم مثل بازار بزرگ تبریز، در زلزله سال ۱۱۹۳ هجری قمری آسیب شدیدی دید که در پنج دهه گذشته، قسمت‌هایی از آن بازسازی شده است. با وجود این ویرانی، چیزی از زیبایی و شکوه مسجد کبود کم نشده و کاشی‌ها و خطاطی‌های به جای مانده از هنرمندان از این مسجد یک بنای کم‌نظیر ساخته است.

    مسجد تاریخی جامع

    مسجد تاریخی جامع از جاذبه های تبریز به‌شمار می‌رود که مربوط به دوران سلجوقیان تا دوره قاجار است. در این مسجد، اوج هنر و معماری هنرمندان آن زمان به وضوح دیده می‌شود. از زیباترین سازه‌های مسجد جامع تبریز کاشی‌کاری و گلدسته‌های این بنا هستند. این مسجد هم مثل دیگر بناهای تاریخی تبریز بر اثر زلزله‌ها دچار خرابی شده که البته در طی سالیان گذشته مرمت شده است. این بنای تاریخی در سال ۱۳۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

     

    مقبره الشعرا

    تاریخچه این قبرستان قدیمی به پیش از قرن هشتم هجری قمری برمی‌گردد. مقبره‌الشعرا پس از ویرانی بر اثر زلزله تا سال ۱۳۵۰ تقریبا متروکه ماند. برای طراحی ساخت دوباره این اثر مسابقه‌ای برگزار شد که در آن مسابقه غلام‌رضا فرزان‌مهر برنده شد و معماری این اثر بی‌نظیر هم‌اکنون به عنوان یکی از نمادهای مهم تبریز شناخته می‌شود. در قبرستان سرخاب بیش از ۴۰۰ فرد مشهور که اغلب شاعر بوده‌اند، آرام گرفته‌اند. از مشهورترین افراد این قبرستان می‌توان حکیم اسدی طوسی و سید محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار) را نام برد. مقبره‌الشعرا یکی دیگر از جاذبه های تبریز به حساب می‌آید و بازدید از آن به‌خصوص برای دوست‌داران اهل ادبیات پیشنهاد می‌شود.

     

    مسجد صاحب الامر (مسجد شاه طهماسب)

    شاه طهماسب اول صفوی، در آغاز سلطنت دستور ساخت مسجد صاحب الامر را صادر کرد. این مسجد یک گنبد و دو مناره بلند داشت که در سال ۱۴۰۵ به دستور سلطان مراد چهارم عثمانی تخریب شد. پس از این حادثه در زمان شاه سلطان حسین صفوی توسط وزیر وقت آذربایجان میرزا محمد ابراهیم تعمیر و بازسازی شد. این مسجد قدیمی در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

    کلیسای مریم مقدس

    کلیسای مریم بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کلیسای تبریز به حساب می‌آید. این کلیسا در منطقه دیک باشی میدان نماز (کوروش بزرگ سابق) قرار گرفته و حالا محل برگزاری مراسم‌های ملی و مذهبی مسیحیان است. بنای اولیه این ساختمان به سال ۸۷۹ تا ۹۷۹ خورشیدی برمی‌گردد که براساس معماری و تزیینات کلیسا، قدمت آن را می‌توان به دوره ایلخانان مغول نسبت داد. پس از زلزله سال ۱۱۵۸ خورشیدی با استناد به کتیبه کلیسا مریم مقدس به سبک معماری صفوی مورد بازسازی قرار گرفت.

    پارک ائل گلی

    پارک شاه گلی یکی از جاذبه‌های پرطرفدار و توریستی تبریز به‌شمار می‌رود. عمارت ایل گلی در زمان آق‌قویونلوها احداث شد و از آن به عنوان بزرگ‌ترین منبع ذخیره آب به منظور آبیاری باغ‌های مناطق شرقی تا دروازه تهران و تپلی باغ استفاده می‌شد. پارک شاه گلی در دوران صفویان گسترش یافت و در حکومت وقت پهلوی به شهرداری تبریز به عنوان یک گردشگاه عمومی واگذار شد. بهتر است بدانید که واژه (گُل) در زبان ترکی معنی شبیه (رودخانه) دارد.

    یک دریاچه بزرگ با عمق ۱۲ متر در این پارک وجود دارد و حالا می‌توان در آن قایق‌سواری کرد. باغ و عمارت باشکوه شاه گلی در سال ۱۳۷۸ به لیست آثار تاریخ ملی اضافه شد.

    روستای کندوان تبریز

    در ۵۰ کیلومتری شهر تبریز یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های تبریز واقع شده که بیش از هزار سال قدمت دارد. کندوان به‌دلیل سبک معماری کم‌نظیر در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. روستای کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان به شمار می‌رود و تنها منطقه صخره‌ای است که نزدیک به ۱۲۰ خانواده در فضاهای صخره‌ای (لانه زنبوری) سکونت می‌کنند. این روستا به عنوان تنها نمونه زنده معماری صخره‌ای که زندگی در آن جریان دارد، در دنیا معرفی و شناخته می‌شود.

    معرفی روستای کندوان تبریز

     کندوان یکی از شگفت‌انگیزترین روستاهای صخره‌ای ایران و جهان و از جاهای دیدنی آذربایجان شرقی است که در دل صخره‌های کله قندی جای گرفته است و به روستای کله قندی نیز شناخته می‌شود. این روستای ییلاقی و تاریخی، در پای دامنه‌های کوه آتش‌فشانی سهند و در کنار رودخانه کندوان قرار دارد. کوهستانی بودن منطقه سبب ایجاد جویبارهایی در سطح مناطق شیب‌دار شده است که به‌سمت دره حرکت می‌کنند و سرشاخه‌های اولیه این رودخانه را تشکیل می‌دهند. در اطراف این روستا مراتع سرسبز زیبایی وجود دارد که عشایر زیادی را به آن جا می‌کشاند. سراسر شرق دره را نیز درختان بید كوهستانی، گردو، نارون و بادام تشكیل می‌دهد.

     

    ویژگی شاخص روستای کندوان

    ویژگی شاخص کندوان، معماری صخره‌ای و منازل روستایی آن است که از طریق حفر سنگ‌های کله قندی معروف به کران پدید آمده است. این صخره‌های کله قندی در اثر فعل و انفعالات آتش‌فشانی کوه‌های سهند ایجاد شده‌اند. توده‌ها و گدازه‌های مذاب آتشفشانی، به‌وسیله باد، برف و باران در طی هزاران سال متمادی شکل گرفته و به فرم کران درآمده است و چنین منظره اعجا‌ب‌آوری در یکی از خوش آب‌وهواترین نقاط ایران ایجاد شده است.

    روستای کندوان در اردیبهشت ۱۳۷۶ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است. از ویژگی‌های دیگر این روستا، که آن را در میان روستاهای معروف صخره‌ای جهان مانند «گورمه» ترکیه و «داکوتای» آمریکا زبانزد کرده، جریان زندگی در آن است. در حالی که این روستاها متروکه و خالی از سکنه هستند؛ مردمان کندوان همچنان به مانند گذشته در داخل خانه‌های سنگی که درون صخره‌ها کنده‌اند، زندگی می‌کنند؛ به همین علت، کندوان یکی از نمونه‌های زنده معماری صخره‌ای و در حال سکونت دنیا محسوب می‌شود.

    جاهای دیدنی روستای کندوان

    معماری صخره‌ای روستای کندوان مهم‌ترین دلیل جذب گردشگران است. معماری حیرت‌انگیز و اعجاب‌آور که هر بیننده‌ای را برای لحظاتی هم که شده میخکوب می‌کند. غیر از معماری زیبای کندوان، طبیعت سرسبز و تماشایی با مناظر دلکش آن نیز بسیار دیدنی است. آب و هوای مطبوع کوهستانی، وجود رودخانه پرآب، مناطق ییلاقی اطراف روستا و باغات سرسبز منطقه از دیگر جذابیت‌های این روستای ییلاقی است. چشمه آب‌معدنی کندوان خاصیت درمانی دارد و از دیگر بهانه‌های مسافران برای سفر به این روستا محسوب می‌شود. آب این چشمه جزو آب‌های کربنات کلسیم سرد با دمای ۱۰ درجه است و کمترین میزان آهک را دارد و برای بیماران کلیوی بسیار مفید است.

    علت شکل‌گیری روستای کندوان

    شکل‌گیری روستای کندوان و صخره‌های کله قندی آن مرهون موهبت طبیعت و فعالیت آتشفشانی کوه سهند است. ارتفاعات سهند یکی از مهم‌ترین كوه‌های آتشفشانی خاموش ایران است. از دهانه‌های قلل آتش‌فشانی سهند و دیگر كوه‌های آتش‌فشانی، طی هزاران سال، مواد مذاب بیرون جهیده است. این گدازه‌ها در طی قرون متمادی روی هم انباشته شده و به‌تدریج روی آن‌ها پوسته‌ای از سنگ توف (Tuff) در طبقات مختلف ایجاد شده است. توف‌ها و گدازه‌های آتش‌فشانی، به‌وسیله باد، باران و برف در طی هزاران سال متمادی تغییر شكل یافته و به فرم كران در آمده است و كم كم قسمت‌های كم مقاومت و كمتر سخت كران، ریخته و بخش‌های سخت‌تر باقی مانده و وضعیت كنونی را ایجاد کرده است كه بیشتر به معجزه طبیعت شباهت دارد.باد و باران مفرط به‌خصوص در كران‌های بخش ورودی روستای كندوان بیشتر موثر بوده و صدمه زیادی به آن‌ها وارد كرده است؛ در صورتی كه در شرق و انتهای روستا به خاطر وجود تپه‌های مرتفع، كران‌ها بلندتر و سالم‌تر باقی مانده‌اند.

    قدمت روستای کندوان

    در مورد ساكنان اولیه روستای کندوان و قدمت آن نظریات متعددی وجود دارد. گفته شده مردمان این روستا عشایری بودند كه قبلا از كندوان به‌عنوان ییلاق استفاده می‌كرده‌اند و از خانه‌های حفر شده در داخل كران‌ها، به‌عنوان منزل موقتی بهره می‌برده‌اند كه بعدها زحمت كوچ را كم کردند و در آن جا ساکن شدند. برخی دیگر معتقدند که در گذشته عده‌ای از جنگجویانی كه از این محل می‌گذشتند، به‌علت موقعیت مناسب محل از نظر نظامی، به‌خصوص موقعیت توپوگرافی آن كه نفوذ از بالای دامنه را غیرممكن می‌سازد، آن را به‌عنوان پناهگاه خود برگزیدند و شروع به حفر خانه‌ها در داخل كران‌ها كردند. عده‌ای نیز این روستا را مربوط به دوره‌های پیش از اسلام می‌دانند؛ اما روایتی که از بقیه قوی تر است قدمت روستای کندوان را به زمان حمله مغولان به ایران نسبت می‌دهد. گفته می‌شود هنگامی که مغولان به این منطقه حمله کردند، مردمان روستای زیرزمینی حیله‌ور که در نزدیکی کندوان و دو کیلومتری غرب آن زندگی می‌کرده‌اند به صخره‌های کندوان پناه آوردند و با کندن داخل این صخره‌ها خانه‌های خود را برپا کردند. البته عوامل دیگر مانند بلایای طبیعی و سیل نیز در جابه‌جای اهالی حیله ور به کندوان موثر بوده است.

    معماری روستای کندوان

    مردم کندوان در فضاها و خانه‌هایی زندگی می‌کنند که در اصطلاح محلی به آن‌ها قیه (صخره) یا کران گفته می‌شود. اصطلاح کران از کلمه کراندن به معنی زخم زدن و بیرون ریختن و کندن هر شیء آمده است البته شاید به معنی بی‌کران هم باشد. آن‌ها بر اساس نیاز و تا آن جا كه نوع سنگ‌ها امكان كندن را می‌داده است، درون صخره‌های مخروطی شكل را می‌کندند و به‌صورت فضاهای زندگی در می‌آوردند. کران‌ها به‌صورت چندتایی، جفتی، تكی، مخروطی شكل و دوک مانند و از جنس لاهار و ایگنمبریت هستند، بلندی این كران‌ها به بیش از ۶۰ متر نیز می‌رسد.

     

    سوغات روستای کندوان

    عسل کوهستان یکی از مهم‌ترین محصولات کندوان است. لبنیات، آب‌معدنی، گردو، گیاهان دارویی، دوشاب یا شیره انگور، عسل و بادام از خوراکی‌هایی است که می‌توانید با خود از این روستا سوغات ببرید. همچنین گلیم، جاجیم و روسری‌های کلاقه‌ای نیز از صنایع دستی تولید شده این مردمان است. خشکبار یکی دیگر از سوغات خطه آذربایجان است که به برکت آب و هوای مناسب در اکثر مناطق استان، محصولات خشکبار با کیفیت عالی عرضه می‌شود. در صورتی که در فصل تابستان به کندوان سفر کردید، از میوه‌های خوش‌مزه این فصل و این روستا مانند زردآلو و آلبالو غافل نشوید.

    بهترین فصل سفر به روستای کندوان

    روستای کندوان در پاییز و زمستان و بهار آب‌وهوای سردی دارد و میزان بارندگی در این منطقه زیاد است، بنابراین در این فصل‌ها ممکن است با بارش شدید برف و یخبندان مواجه شوید. در ابتدای بهار نیز کندوان هوای بسیار خنکی دارد. بهترین زمان سفر به این روستا اواخر بهار و فصل تابستان است.

    اقامت در روستای کندوان

    در روستای کندوان اقامتگاه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید زندگی در کران‌ها و خانه‌های کله قندی را برای یک شب هم شده تجربه کنید. اهالی روستا نیز خانه‌های خود را به مسافران و گردشگران اجاره می‌دهند.

    برخی از اقامتگاه‌های روستای کندوان در ادامه معرفی شده‌اند:

    • هتل بین‌المللی صخره‌ای لاله کندوان: سومین هتل صخره‌ای در دنیا و نخستین هتل صخره‌ای زنده در دنیا
    • اقامتگاه بوم گردی هما: جنب مدرسه قدیمی
    • اقامتگاه بوم گردی مولایی: مقابل حمام قدیمی کندوان
    • اقامتگاه بوم گردی داریوش: مقابل چشمه آب معدنی
    • اقامتگاه بوم گردی سیروس رنجبر: محله گیله جان
    • اقامتگاه بوم گردی تورال (احمد رییسی)، اقامتگاه بوم گردی اصلانی، اقامتگاه بوم گردی گونش، اقامتگاه بوم گردی سهند و...

     

     

     برای مشاهده تورهای داخلی روی این لینک کلیک کنید.

    نحوه خرید تور ارومیه تبریز کندوان

    برای راهنمایی بیشتر و خرید آنلاین یا حضوری در آژانس با کارشناسان ما در تماس باشید: 02166567643-02166567644

     

    مشخصات فروشنده

    تهران

    جهت طرح سوال، گزارش تخلف، ارسال انتقادات و یا پیشنهادات ابتدا باید در سایت عضو و یا وارد شوید.

    تخفیف های مرتبط

    پیشنهاد ویژه

    تور تبریز کندوان جلفا

    تبریز
    تخفیف 10 %
    4,950,000 تومان
    پیشنهاد ویژه

    تور 3/5 روزه شیراز {1403}

    شیراز
    تخفیف 15 %
    5,185,000 تومان
    پیشنهاد ویژه

    تور شیراز هوایی | { 1403 }

    شیراز
    تخفیف 2 %
    6,370,000 تومان
    پیشنهاد ویژه

    تور تبریز کندوان مهاباد 1403

    تبریز
    تخفیف 10 %
    4,950,000 تومان
    پیشنهاد ویژه

    تور شیراز هتل کریمخان ویژه { 1403 }

    شیراز
    تخفیف 5 %
    3,705,000 تومان
    پیشنهاد ویژه

    تور 3/5 روزه ایلام کرمانشاه { تابستان 1403 }

    ایلام
    تخفیف 10 %
    7,650,000 تومان
    پیشنهاد ویژه

    تور سه و نیم روزه شیراز { 1403 }

    شیراز
    تخفیف 10 %
    6,840,000 تومان
    پیشنهاد ویژه

    تور سه و نیم روزه سرعین { تابستان 1403 }

    اردبیل
    تخفیف 10 %
    4,950,000 تومان
    پیشنهاد ویژه

    تور 4 روزه یزد هتل 2 ستاره شرق

    یزد
    تخفیف 0 %
    2,450,000 تومان
    پیشنهاد ویژه

    تور 4 روزه یزد هتل 4 ستاره داد

    یزد
    تخفیف 0 %
    3,000,000 تومان
    پیشنهاد ویژه

    تور اصفهان زمینی هوایی { 1403}

    اصفهان
    تخفیف 3 %
    4,840,300 تومان
    پیشنهاد ویژه

    تور زمینی و هوایی اصفهان { بهار 1403 }

    اصفهان
    تخفیف 5 %
    4,655,000 تومان
    پیشنهاد ویژه

    تور 4 روزه شیراز هتل دو ستاره ساسان | 1403

    شیراز
    تخفیف 2 %
    6,370,000 تومان